No podem sinó fer una
valoració positiva de la convocatòria del Fòrum Audiovisual Valencià. És la primera
volta des de l’execució íntegra de l’ERO de RTVV i el canvi polític derivat de
les eleccions que es dóna la possibilitat d’escoltar opinions complementàries
dels col·lectius que conformem el sector audiovisual. Es evident que si alguna
cosa ens uneix és la idea comuna que tenim: que la recuperació del servei de
Ràdio i Televisió en llengua pròpia és una
necessitat urgent:
-urgent perquè estem a
punt de complir dos anys del tancament i ha quedat clar que la presència del
valencià als mitjans audiovisuals ha
disminuït fins nivells residuals.
-urgent perquè la
societat valenciana ha deixat de tindre presència mediàtica i depèn cada volta
més informativament de l’exterior,
-urgent per a la
recuperació del teixit cultural i
industrial, amb la repercussió en milers de llocs de treball directes i
indirectes
Per tant, vaja per
davant que els treballadors de RTVV venim a este Fòrum amb voluntat negociadora
i constructiva, però també volem advertir que els temps de ser
instrumentalitzats s’han acabat. No som carn electoral, ja ho vàrem dir, no
volem ser el photocall de cap formació. No estem en fase de creences, estem en
la fase dels fets.
Hui estem ací perquè
compartim la voluntat de consens que ha de presidir l’activitat parlamentària,
on s’ha de dissenyar la política audiovisual del futur. El nostre treball no és
fer aportacions, és fer ràdio i televisió; però sí és la nostra responsabilitat,
i per això compareixem, amb aportacions.
SOBRE L’ORIGE DEL
BLOQUEIG DEL PROBLEMA
Hem estat convocats per
a expressar postures i solucions que permetan la recuperació d’una ràdio i
televisions públiques. I en este punt és imprescindible
que l’actual Consell i els grups
parlamentaris que el sustenten compartisquen un punt de vista avalat pel relat
dels fets: l’actual situació és fruït del tancament abrupte de RTVV per part
d’un Consell governat pel PP, una acció política que es va produir per a no
complir una sentència del TSJCV que anul•lava un ERO manifestament il•legal i
contrari als drets fonamentals. Un fet gravíssim en la separació de poders.
L’ERO d’extinció que
se’n va derivar el vam signar la majoria del Comité d’Empresa deixant
constància que no reconeixíem les causes aduïdes i que apostàvem per un pacte
de viabilitat , que hagués sigut l’alternativa més viable i econòmica per a
RTVV i per a la Generalitat.
I entenem que el
Consell, l’actual Govern valencià, ha de
partir del reconeixement de les errades del Consell anterior. I fer les accions
pertinents per reconduir i superar la situació actual.
Bona part dels retards
que es produeixen en la reobertura de RTVV passen per no assumir que els
problemes d’origen laboral han de tindre solucions en clau laboral. Que si els
problemes laborals s’han judicialitzat, la solució ha d’estar en els dos
àmbits: el de la negociació laboral i el de la seguretat jurídica. I hui per
hui no hem trobat resposta ni interlocutor a esta visió del problema. Entenem
que a cap de les dos parts, ni molt més a la societat valenciana, li seria
beneficiosa una sentència contrària a la procedència de l'ERO, amb el
consegüent encariment de la solució final.
La recuperació dels
serveis de ràdio i televisió passa per desbloquejar situació actual i això es
tradueix en la búsqueda d’un consens entre les forces polítiques que sustenten
al Consell i els sindicats. Per arribar a eixe consens és necessari i urgent
encetar una negociació formal, amb les parts implicades i amb capacitat de
pendre decisions que siguen duradores i dotades de seguretat jurídica.
El Comité comparteix amb
el Consell el desig de recuperar les emissions el més aviat possible, però ho
entén com una etapa dins de la solució global. No podem donar suport a una reobertura
'provisional' feta al marge d'estes negociacions i al marge del ex-treballadors
de RTVV perquè considerem que qualsevol reobertura improvisada, provisional o
parcial està condemnada a ser una rèmora per al futur, tant des del punt de
vista jurídic com econòmic.
Les últimes iniciatives
que se’ns han presentat, com ara la reobertura DE DOS CANALS DE TV amb material
d’arxiu i treballadors de la Generalitat, excloent a extreballadors de
RTVV, apunten a escenaris de frau laboral,
a curt termini, i de successió empresarial, a mig termini; dos factors que
allargarien temporalment la inseguretat jurídica.
Els passos que es donen
no poden suposar un frau a la societat valenciana en les seues expectatives ni
en la qualitat del servei públic que mereix. Una televisió i una ràdio sense
serveis informatius, perden el seu ADN de servei públic, la seua capacitat
vertebradora.... és com mirar un espill de l’inrevés.
El Comité d'Empresa mai
no s'ha negat a que l'inici d'emissions es realitze amb un nombre reduït de extreballadors,
però això ha de estar emmarcat en un acord laboral previ que done resposta
global a la situació dels treballadors de RTVV. Un acord que incloga tot el
procés de reobertura de RTVV, des del començament, on els professionals de la
casa són imprescindibles per abordar d’una manera tècnicament eficient la
recuperació de les emissions, fins que
estiga a ple rendiment, amb la plantilla definitiva. I pensem que pot fer-se
escalonant la posada en marxa, escalonant l’esforç pressupostari, però entenent-ho com etapes dins de la solució global.
Des del nostre punt de
vista, la recuperació dels serveis de ràdio i televisió en valencià passa per
la recuperació de RTVV SAU, perquè és l’instrument més adequat en quant a
seguretat jurídica (laboral i mercantil). L’empresa existeix, té un patrimoni i
la paralització de la liquidació es pot fer conforme a llei.
Fer una nova RTVV és possible des de la mercantil RTVV SAU si
es legisla amb l’objectiu que siga pública, plural, de qualitat, sense
manipulació, sostenible...per tant, amb
un concepte empresarial nou.
Fer una nova RTVV no és
possible sense contar amb les instal·lacions , infraestructura tècnica, fons
audiovisuals i extreballadors de RTVV SAU. Començar des de zero és una quimera.
Ni la Generalitat Valenciana, en el seu naixement, va començar del no res. Ho
va fer des de les estructures i persones de l’antiga administració estatal que
li van permetre avançar. Ni es pot comença de zero ni es pot fer
desaparèixer 25 anys d’història de la
principal empresa de l’audiovisual.
Fer una nova RTVV passa
per una nova estructura empresarial i una reestructuració de la plantilla. No
és fàcil per als sindicats, que ja hem negociat 2 EROS, mostrar disposició a
afrontar mesures que impliquen sostenibilitat a canvi de reducció de llocs de
treball. Però estem disposats a assumir-ho. Ara, també reclamem que el nou
model que ixca de les Corts tinga la seua base en la legítima recuperació dels treballadors de
RTVV. I que , com en qualsevol sector, es considere que l’experiència és un
valor intangible que no es pot menysprear.
I dit això, som els
primers que entenem que la nova RTVV s’ha de fer integrant a la seua
programació el treball del sector, on hi ha tanta experiència com a RTVV, però
apagada pel col·lapse que pateix el sistema audiovisual valencià.
I la plantilla que es
vaja conformant a RTVV haurà d’incloure nous perfils professionals, s’haurà
d’enriquir amb les noves promocions que les universitats i els centres de
formació professional llancen al mercat. No estem parlant de vedats tancats.
Estem parlant de respectar drets laborals i de fer que la recuperació de RTVV
s’ajuste a llei en els principis d’accés als serveis públics:
Quan se li exigeix a la
nova RTVV que tinga garanties de
pluralisme, independència i
professionalitat hem de saber que estes garanties estan vinculades a la
transparència en matèria de contractació de personal. La contractació haurà de fer-se mitjançant les corresponents
proves públiques d'admissió, seguint els principis d’igualtat, mèrit i
capacitat. En el cas de les contractacions temporals, la selecció haurà de
fer-se a través de borses de treball constituïdes mitjançant processos que
respecten els esmentats principis.
El CE no té línies roges
sobre el model televisiu, la fórmula empresarial que s’adopte, la dimensió
final, la plantilla ni el calendari per arribar a bon port. No estem en els
1.600 treballadors o res. Que no s’utilitze mai més eixe mantra per a intentar justificar la falta de voluntat
negociadora.
Ara, la solució ha de
ser negociada i global, capaç de ser desenvolupada el més aviat possible.
LA DIMENSIÓ
Entenem que la dimensió
de la futura RTVV ha de ser equiparable a la que tenen les ràdios i televisions
de les comunitats autònomes amb llengua pròpia, sense renunciar per això a la
sostenibilitat que ha de guiar tota la gestió. A l’igual que en altres
qüestions, com el finançament, la sanitat o l’educació, els valencians no volem
perllongar el nostre estatus de ciutadans de segona categoria.
La futura RTV
pública ha de ser concebuda com un servei públic, la seua emissió íntegrament
en valencià, que responga a les exigències comunicatives de la seua
audiència potencial, amb informació de proximitat i vertebració territorial. El rellançament
de la RTV pública autonòmica ha de permetre fer uns mitjans propis del segle
XXI, a nivell tecnològic i d’interactivitat amb els usuaris.
Per respondre
a eixes exigències, des de l’experiència que tenim, entenem que una estructura
productiva assumible i sostenible inclouria
1. 2 canals de TV: un canal
generalista i altre especialitzat en informatius i esdeveniments que incloguen
retransmissions en directe.
2.
1 emissora generalista de ràdio.
3.
Una plataforma digital multimèdia.
La nova RTV
ha de concebre que tots els continguts seran multiplataforma, de manera
que, a més de la seua distribució clàssica per als usuaris més tradicionals,
també estaran disponibles a través d’internet en tot tipus de dispositius
electrònics i, simultàniament, es potenciarà la presència a través de les
xarxes per multiplicar la interactivitat amb les audiències.
Entenem que el model productiu òptim de la nova ha de
permetre la coexistència i la col·laboració entre la producció pròpia interna i
el sector audiovisual, de manera que coexistisquen tres tipus de productes:
-
Producció pròpia interna, feta
íntegrament per mitjans propis.
- Producció pròpia externa: producció
contractada amb empreses del sector audiovisual amb control de l’empresa
pública
-
Producció aliena: feta
íntegrament per altres empreses i adquirida per a l’emissió. En este apartat
entren, principalment, ficció i entreteniment.
Repartir equitativament en tres
terços la proposta televisiva permetria que RTV complisca amb la seua funció
de servei públic i alhora exercir la funció de motor de la indústria.
La nova estructura permetria també que, al costat de la
producció pròpia de referència, es mostren els continguts d’altres institucions
públiques com ara universitats, escoles professionals, institucions culturals i
organismes que aposten per la producció audiovisual com a eina de transmissió
de valors o coneixements. En
consonància, serien uns mitjans més participatius.
DESENVOLUPAMENT
LEGISLATIU
Tots coneixem la
complexitat de la posada en marxa de RTVV però estem convençuts que podem
aconseguir-la en poc de temps, i el que és més important: amb el màxim consens.
No partim de zero. Els
darrers mesos moltes de les organitzacions ací representades han posat damunt
la taula diversos projectes. No ens correspon valorar-los però sí deixar
constància de la gran quantitat de coincidències que hi ha.
Tampoc políticament
partim de zero. En l'anterior legislatura, concretament en juny del 2012, el
PSPV, EU i Compromís van presentar una proposta conjunta i alternativa a la
llei de RTVV que va presentar i aprovar amb els seus únics vots el PP. Es
tractava d'un consens pràcticament inèdit en el qual també va participar
activament el Comité d'Empresa.
Hui, EU no està a la
Cambra i dos noves formacions, Podem i Ciutadans, han aconseguit representació
parlamentària. D'altra banda, dos dels partits que presentaren la proposta des
de l'oposició ara estan governant. Tot i això, nosaltres reivindiquem que
aquell esforç va pagar la pena i que les seues aportacions són útils, continuen
vigents i són el millor punt de partida.
Continuen vigents perquè
incloïa tot un sistema de mecanismes de control democràtic. Entre ells
l'elecció del Director General per part de les Corts, la posada en marxa dels
Consells d'Informatius i la creació d'òrgans com el Consell Audiovisual de la
Comunitat Valenciana, o el Consell Ciutadà de Continguts i Programes. Es tracta
d'òrgans que, amb eixe o altre nom, tenen uns objectius i un paper a
desenrotllar que la major part de les organitzacions ací presents han fet seus.
Per tant, estem
convençuts que recuperar i actualitzar el consens per a fer la futura llei de
RTVV no és cap quimera i nosaltres, des del Comité d'Empresa, ens oferim a
participar com ja ho férem el 2012.
No hay comentarios:
Publicar un comentario